Titel
Overheidscommunicatie onder de loep; de onzichtbare stem zichtbaar. De invloed van overheidscommunicatie op het betrekken van mensen met een migratieachtergrond bij het Nationaal Burgerberaad Klimaat.
Onderzoeksvraag
Welke rol speelt communicatie vanuit de Rijksoverheid bij het betrekken van mensen met een migratieachtergrond bij het Nationaal Burgerberaad Klimaat?
Samenvatting
Deze scriptie doet onderzoek naar de mate waarin overheidscommunicatie van invloed is op de participatie van mensen met een migratieachtergrond. Daarbij is onderzocht hoe de externe communicatie van de Rijksoverheid plaatsvindt en of dit aansluit bij de behoeftes en wensen van mensen met een migratieachtergrond. Gekeken is naar of overheidscommunicatie bereikbaar, toegankelijk en begrijpelijk is. Dit is gedaan aan de hand van interviews met vier communicatieadviseurs van het Nationaal Burgerberaad Klimaat en vijftien interviews met mensen met een migratieachtergrond. Daarnaast is een documentanalyse uitgevoerd door gebruik te maken van het proces verslag van het burgerberaad uit 2006 en de “Zet de knop om”-campagne om een beeld te krijgen van hoe de Rijksoverheid communiceert.
Uit de resultaten blijkt dat overheidscommunicatie deels aansluit op de behoeften en wensen van mensen met een migratieachtergrond. Over het algemeen werden er kanalen gebruikt die de voorkeur kregen van de respondenten uit het onderzoek. Wel bleek dat, ondanks dat respondenten aangeven voldoende digitaal vaardig te zijn, zij liever niet benaderd wilden worden middels sociale media. Dit wijkt echter wel af van de communicatiestrategie van de overheid, die veel gebruikmaakt van sociale media om burgers te bereiken. Daarnaast blijkt dat respondenten van mening zijn dat overheidscommunicatie vaak te ingewikkelde woorden gebruikt. Dit komt niet overeen met de wensen van respondenten in dit onderzoek, die een voorkeur hebben voor makkelijk te begrijpen communicatie.
Concluderend kan gesteld worden dat overheidscommunicatie voornamelijk de deelname aan een nationaal burgerberaad negatief kan beïnvloeden. Bij communicatie valt dus veel te verliezen, maar weinig te winnen. Hierom is het van belang dat het een randvoorwaarde wordt bereikbaar, toegankelijk en begrijpelijk te communiceren. Uit de resultaten blijkt in plaats van overheidscommunicatie, motivatie een grote invloed te hebben op participatie deelname van mensen met een migratieachtergrond. Om deze reden kan geconcludeerd worden dat motivatie de deelname aan het Nationaal Burgerberaad Klimaat direct beïnvloed. Afgevraagd kan worden of overheidscommunicatie naast een negatief modererend effect, ook een positief modererend effect kan hebben op de directie relatie tussen motivatie en participatie deelname.
Participatiemotivatie blijkt een belangrijke factor voor participatie deelname, om deze reden is het van belang motivatie, waar nodig, te stimuleren. Daarbij kan het burgerberaad stimuleren op drie motiverende functies, namelijk: sociale druk, waarden en ontevredenheid.
Daarnaast om inclusieve communicatie vanuit het Nationaal Burgerberaad Klimaat te waarborgen, kan er gebruikgemaakt worden van twee soorten communicatiestrategieën. Zo kan gebruikgemaakt worden van een standaard communicatiestrategie in combinatie met specifieke strategieën die aansluiten op de te bereiken doelgroep. Onder de standaard communicatiestrategie wordt verstaan een communicatieaanpak die, ongeacht de doelgroep, altijd ingezet kan worden. Naast de standaard strategie kan er gebruikgemaakt worden van een specifieke communicatiestrategie, deze verschilt per doelgroep.
Meer informatie
Deze scriptie is geschreven door Felice Blaauw.
Vraag deze volledige scriptie aan door contact op te nemen met het Kennisknooppunt Participatie.
Neem contact op via het contactformulier